Asplunds Fastigheter i Örebro AB:s integritetspolicy
Vi på Asplunds Fastigheter i Örebro AB värnar om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd. Vår integritetspolicy är till för att du som person och hyresgäst hos oss ska veta hur vi samlar in och använder din personliga information. Vi som företag är personuppgiftsansvariga för att behandlingen av personuppgifter sker i enlighet med den nya dataskyddsförordningen (DSF) som även går under namnet GDPR denna lag ersätter den svenska personuppgiftslagen den 25. e maj 2018.
Innehållsförteckning
- Vad är en personuppgift och vad är en personuppgiftsbehandling?
- Vilka personuppgifter samlar vi in om dig som hyresgäst/kund och varför?
- Var behandlar vi dina personuppgifter?
- Med vilka delar vi dina personuppgifter?
- Hur hanterar vi personnummer?
- Hur skyddas dina personuppgifter?
- Hur länge sparar vi dina uppgifter?
- Vilka rättigheter har du som är registrerad hos oss?
Vad är en personuppgift och vad är en personuppgiftsbehandling?
All slags information som antingen direkt eller indirekt (det vill säga via annan information) kan kopplas till en fysisk person, exempelvis namn, E-postadress, telefonnummer, lägenhetsnummer, IP-adress, fotografier, kameraövervakning, uppgifter om störningar etc.
Personuppgiftsbehandling?
Varje åtgärd som helt eller delvis automatiserat vidtas med personuppgifter som att exempelvis samla in och på olika sätt använda uppgifterna eller lämna ut dem till utomstående.
Alltså allt från insamling, registrering, lagring, bearbetning, överföring, radering etc.
Vilka personuppgifter samlar vi in om dig som hyresgäst/kund och varför?
När du söker lägenhet hos oss via vår hemsida så samlar vi genom vårt formulär in uppgifter om dig
Som namn, personnummer, adress, E-post och telefonnummer. Vi gör även en kreditupplysning vars syfte för oss är för att få information gällande din betalningsmöjlighet. Personuppgifter samlas även in via mail och felanmälningar etc.
Laglig grund: Insamlingen av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden gällande ett hyres/lokal avtal.
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Alla uppgifter du lämnar till oss behandlas med respekt för din personliga integritet. Insamlade uppgifter sparas i vårt datasystem och behandlas enligt GDPR. Uppgifterna måste sparas för att vi ska kunna administrera våra kontraktsavtal samt för att kunna utföra våra tjänster vid mottagning av felanmälningar etc.
Med vilka delar vi dina personuppgifter?
I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna utföra våra tjänster kan vi komma att dela dina uppgifter med ett annat företag, ett så kallat personuppgiftsbiträde. Ett personuppgiftsbiträde
är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi
har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:
- Entreprenad
- IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar).
Personuppgiftsbiträdet får bara behandla personuppgifterna enligt givna instruktioner och riktlinjer från den personuppgiftsansvarige.
Hur hanterar vi personnummer?
Vi samlar bara in information som vi behöver och kommer därför bara behandla ditt personnummer för en nödvändig identifiering som nämnt tidigare exempelvis vid avtal.
Hur skyddas dina personuppgifter?
Tillgång till dina personuppgifter har endast de personer som faktiskt behöver dem för att kunna uppfylla våra ändamål.
Vi använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter.
Hur länge spar vi dina uppgifter?
Vi spar inte dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål.
Har vi inget avtal med varandra så raderas uppgifterna 2 år efter det att du har flyttat eller om du på egen begäran vill få dem raderade.
Anledningen till att vi eventuellt har kvar dina personuppgifter kan exempelvis vara betalningsskyldigheter vilket innebär att vi då inte avslutat vår relation med varandra.
Vilka rättigheter har du som registrerad hos oss?
Vi är alltid väldigt öppna om du som kund hos oss vill ha information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Du kan alltid kontakta oss om du har några funderingar och frågor. Du har även rätt att begära ett registerutdrag för att ta del av dina uppgifter och behandlingen av dessa.
Denna lag träder i kraft den 25 maj 2018 och som företag är vi öppna för att kunna svara på eventuella frågor eller funderingar.
Du är alltid välkommen att kontakta oss på Asplunds Fastigheter: Telefon 019–100 100.